Direktlänk till inlägg 15 maj 2011
Den 30 £ fina jag fick förra veckan för cykling på trottoaren var inte mitt finaste ögonblick. Jag har nästan alltid fastnar på vägen och annat officiellt sanktionerade "körbanor". Ett, vägarna är snabbare, och två, jag tycker inte hotfull fotgängare. Jag gillar att tänka på mig själv som en omtänksam cyklist, och är stolt över mitt korrekt uppträdande vid övergångsställen.
Men förra veckan var jag stod inför valet mellan cirka 100 meter av trottoaren cykling eller en nästan en mil omvägen via en meningslös och grundligt föråldrade enkelriktade systemet kokas upp i bilen-crazy mitten av 20-talet. Om detta bisarra råtta springa någonsin var lämplig för ändamålet det är verkligen inte nu och jag skulle vara villig att rituellt förödmjuka mig själv - även rida en BMX på stan för en dag klädd som Boris Johnson - om jag trodde att det skulle uppmuntra Transport for London gå vidare med att konvertera den tillbaka till dubbelriktad trafik. Rådet kan inte göra det, eftersom det är en strategisk väg och därmed "ägs" av TfL.
Ingen svårt att gissa att jag valde den korta vägen, som jag medger var emot lagens bokstav. Jag kan tillägga att jag cyklade väldigt långsamt och av en tillfällighet, inte haft några fotgängare under 30 år eller över 65. I själva verket är min långsam gånghastighet varför jag lätt märkte polisen vinka mig över att utfärda mig med böter. Jag litar på fotgängare aktivister läser detta och stansning luften.
I besittning av de 30 £ straff och fortsätta min resa, jag har inte rök om polis beteende. Han hade artigt plagierade hans manus, men visste mycket väl att han var placerad på en av stadsdelens bästa fällor för att generera maximal cyklister kontanter samtidigt som på inget sätt av att komma ansikte mot ansikte med en verkligt antisociala trottoar cyklist. Det var alldeles för tidigt för Hoody-bär tonårspojkar att vara ute, vävning mellan barnvagnar och småbarn och skriker i sina telefoner.
Det kan vara ett obehagliga sanningen för vissa, men det finns skäl cyklister välja trottoaren. Rädsla för bilisternas beteende är ett och även om jag känna empati jag tror platsen för cyklister är väg - ju mer av oss i vägen desto bättre uppträtt förare måste.
Den andra, betydande orsak till trottoaren cykling är hinder i form av irrationellt utformade system trafikolyckor som hindrar oss från att rida direkt mot våra destinationer. Ledande bland dessa är ålderdomliga enkelriktade system. Vem vet hur många av dessa djur från den senaste tiden finns på ön. Alltför många. De kan lätt irritera bilister, som ibland förtvivlan om bensin och tid äts upp när de tvingas att resa miles i stället för meter. För cyklister, dessa komplexa spindelkrossar är fysiskt och psykiskt ansträngande - att äta upp kalorier, konsumerar alldeles för mycket av dagens muskelstyrka, och frammana mentala bilder av hamstrar och hjul.
Liksom många urbana cyklister, jag är stolt när jag krita upp några bra körsträcka, men jag gillar att komma någonstans. Ingen modern trafikplanerare förtrogen med aktuella statens ledning vill nu drömma om att införa långa, komplicerade en-vägs system, men deras avlägsnande är en annan sak. I London tog det Hackney Cyklister år av noggrann samarbete med myndigheterna att göra om tidigare Shoreditch en-vägs system. Obekräftade uppgifter tyder på att trottoaren cykling föll märkbart efter mycket av det helvetiska enkelriktade revs 2002. De förändringar också på nytt civiliserat ett område som präglades av biltrafiken och var en viktig faktor bakom Shoreditch efterföljande återfödelse som hippare än höften det är idag.
Tyvärr finns det färre sega cykel förkämpar över detta land än det finns fruktansvärda enkelriktade spindelkrossar. Makten måste prioritera att göra våra städer cykelvänligt. Ta bort dessa rester av bil-centrerad stadstrafik planering och finner du att motvillig och sällan trottoaren cyklister som jag kommer att komma tillbaka där vi hör hemma.
Funktionshindrade har haft större fientlighet från allmänheten sedan lanserade regeringen sitt kontroversiella fördelar reformer, enligt en undersökning av en ledande välgörenhet. En majoritet sade att de upplevde fientlighet, diskriminering och to...
Det viktiga om cheferna för Bank of England är vad de säger inte. '"Så sa förre banktjänsteman Paul Tempest förra veckan på West End lanseringen av sin nya bok The Future of Bank of England - en guldkant?Nå, efter att ha lyssnat till den nuvarande gu...
En vanlig vanföreställning är plågar företrädare i Skottland 10 dagar efter det att SNP: s svepande val triumf. Det kommer att finnas snö i helvetet, försäkrar de varandra, innan en majoritet av oss rösta för att välja bort Förenade kungariket.De är ...
Ministrarna är redo att ge ut detaljer om hur " militära förbund "kommer att slås fast i lag efter David Cameron medgav regeringen hade utfört en U-sväng i frågan efter månader av påtryckningar från förkämpar.Liam Fox, försvarsminister, kommer på mån...
Det är svårt att inte vara mycket orolig. Varje månad finns det en annan milstolpe passerade i den ständigt frammarsch Europa : s populistiska, främlingsfientliga, anti-muslimska, nativistisk höger. "Om de vill slå Stockholm, Göteborg eller Malmö i e...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | |||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|